تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - بازاریابی بخش خدمات
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390

امروزه دوره ای از بازاریابی است كه انتظار مشتری بالا رفته است. و همین سبب رقابت شركت ها بر سر خدمت رسانی بیشتر به آنها شده است. در همین راستا شاید شنیده باشید كه در برخی رستورانها ، گارسون با نوشیدنی و روزنامه به استقبال مشتری می رود. و حتی این اواخر شنیده ام كه رستورانی در  یكی از كشورهای اروپایی به جای ارایه روزنامه به مشتریان ، به آنها IPOD ارایه می دهد كه در نوع خود جالب توجه است. از این بحث بگذریم كه سخن می شود بلند...

 یكی از مسایلی كه در كشور ما علی رغم اهمیتش كمتر مورد توجه قرار گرفته ، بخش خدمات است. انتظار ما از هر تولید كننده ای ،یك محصول صرفا فیزیكی است كه  قابل رویت باشد. همین انتظار ، سبب كم لطفی به این بخش شده است. هر چند كه بخش خدمات به بخش نامریی در هر اقتصادی می ماند كه بیشتر مورد توجه اقتصادهای پیشرفته است اما شاید وقت آن فرا رسیده باشد كه دیگر ما هم  آرام آرام به این بخش توجه كنیم. متقابلا بازاریابی در این بخش با حساسیت و سختی های خاص خود همراه است . یكی از مواردی كه در شناسایی بهتر این بخش به مصرف كننده كمك می كند، برگزاری فستیوالها و نمایشگاههایی است تا در درجه اول مصرف كنندگان با این بخش بیشتر آشنا شوند و در گام دیگر جذب سرمایه گذاری جهت حمایت های مادی بهبود گردد. اما آنچه در این میان حایز اهمیت است ، حمایت بیشتر دولت و توجه بیشتر آن نسبت به این امر می باشد. با توجه به شناخت مشتری از محصولات فیزیكی و آنچه واقعا مورد انتظار اوست ، بحث بازاریابی این بخش با تمام سختی هایش توانسته به جایگاه نسبتا خوبی در كشورمان برسد. اما شرایط در بخش خدمات همچنان نگران كننده بوده كه نیاز به توجه بیشتر دارد. این در حالی است كه سالانه شاهد برگزاری نمایشگاههایی در زمینه آخرین و جدیدترین محصولات ارایه شده به بازار هستیم. اما چند درصد این نمایشگاهها به ارایه خدمات و معرفی آن به بازار و مشتریان اختصاص می یابد؟ چرا كمتر شاهد برگزاری  نمایشگاههایی در خصوص خدماتی چون گردشگری كه بازتاب بسیاری نیز در كشورمان می تواند داشته باشد، هستیم ؟ فكر می كنید دلیل ضعف بازاریابی در بخش خدمات در كشورمان كدام مورد است؟

١. وضعیت اقتصادی نامساعد

٢. عدم نهادینه سازی زیر ساختارهای مناسب اجتماعی ، فرهنگی ، دولتی و قانونی

٣. عدم توجه مصرف كننده به بخش خدمات و وجود تقاضای پنهان در این بخش

٤. ضعف مدیریتی در بخش  بازاریابی خدمات

لطفا در صورت تمایل عدد گزینه مورد نظر خود را در بخش نظرات قرار دهید. شاید به یك جمع بندی جالبی برسیم. 




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin