تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - فروش ، نبض تپنده ی شركت:
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390

نكته مهم آن است كه بالاخره باید محصول تولید شده را فروخت.این كافی نیست كه شما تولید كننده خوبی باشید چرا كه تولید بدون فروش یعنی افزایش و تحمل هزینه های اضافی و این چیزی است كه از ابتدا قرار نبود رخ دهد . آن وقت تمام تولیدات شما در انبار خاك می خورد  و شما باید هزینه های تقبل شده را بپردازید بدون اندكی سود. در میان تمام بخش ها ، بخش فروش به قلب سازمان تشبیه میشود. قلب تپنده ای كه شریان حیات اساسی سازمان را تقویت می كند. و این شریان حیاتی همان سود است. یكی از تفاوت های بخش فروش و بازاریابی هم در این مورد است كه بخش فروش برای شركت درآمد زا است در حالی كه بخش بازاریابی مرتبا نیاز به هزینه هایی جهت شناساندن محصولات به جامعه دارد.اما متاسفانه در كشور ما این دو بخش را معمولا با هم تركیب كرده و رسالت هریك را یكسان فرض میكنند. یادمان نرود كه بازاریابی یعنی شناختن ، شناسایی و رضایت .اما فروش یعنی فروختن ایده، نظرات، همكاری ها ، فرآیندها و بالاخره محصولات به مشتری. به عبارت دیگر تلاش جهت تغییر مسیر فكری مشتری و وادار كردن او در جهتی كه شما و شركتتان به آن اعتقاد دارید. از آنجا كه مشتریان و مصرف كنندگان اغلب دارای فهم و درك بالایی هستند این امر مشكل به نظر می آید و تمام اینها هزینه زاست. پس می توان گفت بازاریابی یك علم گسترده است كه هنوز به طور كامل در كشور ما جا نیفتاده اما فروش یك هنر است. هنر ترغیب كردن ، آگاه كردن، گفتگو كردن و بالاخره فروختن به كسی كه همه چیز سازمان است. اولین نكته ای كه باید به آن تاكید داشت این است كه امروزه بحث حرفه ای گری در هر شغل و كسب  كاری داغ است.برخورداری از اصول حرفه ای ، اخلاق حرفه ای در كسب و كار و ... می گویند مهم نیست كه  در چه زمینه ای فعالیت دارید مهم آن است كه اصول حرفه ای گری را خوب بدانید و به آن سمت حركت كنید. شاید یك آهنگر حرفه  ای از یك مدیر غیر حرفه ای  موفق تر باشد. برای داشتن روحیه ی حرفه ای گری نیاز به فعالیت خاصی نیست بلكه تنها دانستن اصول آن و اندكی ممارست كافی است. بنابراین داشتن بخش فروش حرفه ای در سازمان  هم  از اهمیت خاصی برخوردار است. این حرفه ای گری شامل داشتن تیم فروش حرفه ای می شود.در بخش فروش سلسله مراتبی وجود دارد. در ابتدا كارمند فروش است كه باید به كار مسلط باشد. بهتر آن است كه در انتخاب این كاركنان به مهارتهایی چون داشتن روابط عمومی بالا و برخورداری از قدرت بیان خوب  و توانایی متقاعد سازی مشتریان و هم چنین داشتن آگاهی و اطلاعات مناسب توجه شود. فرد دیگر این تیم مشاور فروش است. كسی كه پیشنهاد می دهد و با ارایه ی ایده های برتر تیم را هدایت می كند. كارشناس فروش كسی است كه  با درایت خاص خود زمان مناسب را برای فروش تخمین می زند. او باید از قدرت پیش بینی و توانایی درك آنچه در حال رخ دادن است به خوبی برخوردار باشد. عضو دیگر معاون فروش است . كسی كه از طرف مدیر فروش دارای حق تصمیمگیری و حق امضا است. او به كلیه امور و هم چنین برنامه ریزی ها و تصمیمگیری ها می پردازد. و در نهایت مدیر فروش است كه علاوه بر مدیر بودن و داشتن تمام وظایف مشترك در میان مدیران ، بیشتر وقت خود را به برنامه ریزی  جهت فروش بهتر اختصاص می دهد. یك كارآفرین موفق یك فروشنده موفق نیز است. چرا كه یك كارآفرین كسی است كه توانایی دید برتر  و درك بالاتر از موضوعاتی را دارد كه دیگران فقط آن را می بینند. او مدام در حال شكار فرصت ها است. و بدون هیچ نگرانی از تهدیدها ،خطرات، ابهامات و سوء تعبیرها و كمبود منابع با نگرشی آینده گرا به جلو حركت میكند. او در فروش ایده هایش بسیار توان مند است. چرا كه ایده های خود را  در درجه ی اول به سایر مدیران شركت ، همكاران،‌ سرمایه داران و مشتریان می فروشد. به اعتقاد برخی نقش مهم در این تیم توسط فروشنده و مدیر فروش ایفا میشود. فروشنده به دلیل اینكه او تمام كننده یك پروسه ی طولانی است كه شاید مدت ها برای آن زمان و هزینه صرف شده است و مدیر فروش به دلیل اینكه او هدایتگر اصلی این تیم است. در چند مطالب آتی بیشتر بر این دو شخصیت تمركز خواهیم داشت. بدان امید كه مفید واقع شود.




طبقه بندی: مدیریت فروش ، نبض سازمان، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin