تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - سفر به شرط خرید و فروش
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1390

حتما تجربه استفاده از مترو را دارید. به خصوص ساعتهایی كه اوج تردد بوده و جمعیت زیادی از آن استفاده میكنند. و حتما هم در رابطه با حوادثی كه در آن رخ می دهد ، هر از گاه چیزهایی میشنوید.. نمی خواهم در ارتباط با مشكلات و یا مسایل شهری كه در آن مطرح میشود ، سخنی بگویم چرا كه هم تكرار مكررات هست و هم اینكه از بحث اصلی دور. در استفاده از این وسیله نقلیه چه مساله ای برای تان جالب است ؟ امروز می خواهم یادداشت خود را به حضور فروشندگانی كه در آن مشغول كارند اختصاص دهم .

 

 خبرنامه بازاریابی

 

دوره گردی ، دست فروشی ..... واژه هایی كه در فرهنگ ما چندان مطلوب جا نیفتاده اند.هر چند كه بنده شخصا معتقدم كه داشتن یك شغل شرافتمندانه ، افتخار بزرگی محسوب میشود. اما مشاغلی این گونه ، برای همه ما به عنوان مشاغلی كاذب كه سلب كننده آرامش هستند ، جا افتاده اند. اگر می خواهید این مطلب برایتان روشن شود كافی است لحظه ای را تصور كنید كه سر چهارراه ، چشم به چراغ قرمز دارید كه سبز شود . در این حین یك فروشنده دوره گرد به محض دیدنتان ، به هر ترتیبی كه شده سعی میكند به شما كالایی بفروشد ، از گل و دود كردن اسفند گرفته تا حتی فروش آخرین آلبوم خواننده محبوب جوانان و ... به خصوص اگر خانم باشید كه شرایط وخیم تر میشود و آن دوره گرد سعی میكند به هر ترتیبی كه شده ،شما را وادار به خرید كند، یا اگر آن فروشنده بچه ی كوچكی باشد كه شما با دیدن او هر قدر هم سعی میكنید از خرید ممانعت كنید ، بسیار  ناراحت می شوید. ویا فكر كنید كه در زمان اوج تردد سوار مترو هستید ، در این هنگام كه با نبود فضای كافی روبرو اید و خدا خدا می كنید كه زودتر به مقصد برسید ، با انواع فروشندگان با هر تیپ و ظاهر و سنی روبرو میشوید كه آنقدر می روند و می آیند كه در نهایت شما به خودتان قول میدهید كه این آخرین باری است كه سوار مترو میشوم . البته این شرایط تنها در مترو دیده نمیشود بلكه در بسیاری از وسایل نقلیه عمومی وجود دارد. هر چند فروشندگی در مترو ، خلاف مقررات محسوب می شود كه ماموران مستقر در آن به محض دیدن فروشندگان ، با آنها برخورد كرده و اقدام به توقیف اجناس آنها می كنند كه البته این صحنه نیز بسیار ناراحت كننده است ، و یا این چنین عنوان می شود كه فروشندگی بدین صورت در تمام مكانهای عمومی به ضرر مغازه داران و كسبه بوده چرا كه آنها در دادن مالیات معافند اما جالب است بدانیم كه این سبك فروش در دنیا بسیار مرسوم است و از آن به فروش عرشه ای یا Onboard Sales نام می برند. نكته جالب در آن ، دوره گردی و عدم حضور فروشنده در یك مكان به صورت ساكن است. پس وجود این سبك فروش در وسایل نقلیه عجیب به نظر نمی آید. این سبك فروش كه در شمار فروش حضوری به حساب می آید ، امروزه در بسیاری از كشورهای پیشرفته مانند آمریكا ، ایرلند ، انگلستان به صورت درست و علمی در حال انجام است و در این ارتباط نتایج جالبی كسب شده است. به گونه ای كه در بیشتر خطوط هوایی این كشورها نمونه هایی از آن وجود دارد. و یا در جایی می خواندم كه از این روش فروش برای ارایه محصولاتی كه شاید كمتر مصرف كننده با آن روبرو میشود ، استفاده می گردد. اما آنچه كه مهم است ، استفاده از این روش به صورت علمی و پیشرفته است . به واقع آنچه كه باید باشد. آنگاه نه به این فروشندگان ، نگاهی غیر منطقی میگردد و نه آنكه با مشتریان عصبانی روبرو میشویم. قدمت دوره گردی به چندین سال قبل باز میگردد كه البته این فروشندگان ، با ظاهری ژنده ،تداعی كننده پست ترین حالت اجتماعی بوده اند. اما در ارایه علمی این روش ، حضور فروشندگان مرتب با ظواهری معقول ، از اهمیت چندانی برخوردار می گردد. نكته مهم دیگر در این خصوص ، شناخت دقیق مشتریان و ارایه محصولی متناسب با ویژگی آنان است. مثلا پروازهای هوایی به سمت شهرهای صنعتی نیاز به ارایه محصولات مدرن تر دارد ویا اگر مسافران یك پرواز هوایی ، عموما افرادی مسن هستند ، كمتر می توان به ارایه محصولاتی چون سی دی های موسیقی ، كتاب های آموزشی پرداخت . اما اگر این امر به صورت هوشیارانه صورت گیرد نتیجه خوبی عاید می گردد. دست یابی سریع به بازخوردی از فروش در این روش بسیار جالب توجه است. چرا كه فرآیند فروش ، زمان بر نخواهد بود. و همین مساله مترصد این خواهد بود كه این روش برای فروش محصولاتی با درگیری بالا كه نیاز به زمان بیشتر برای تصمیم گیری داشته و گروههای درگیر در تصمیم گیری ، بیشتر هستند مناسب نمی باشد. به طور كلی در این روش فروش ، انتخاب های درست می تواند به نتایج خوبی برسد و عدم انتخاب های صحیح نتایج معكوسی خواهد داشت. اما با نگاهی به وضعیت این سبك فروش در كشورمان ، بیشتر به یاد بازارهای شلوغ و سر و سام آور كشورهای پرجمعیت و دور از فرهنگهای ناب بشری می افتیم. اكنون شاید فرصت مناسبی باشد برای مقایسه آنچه ما انجام می دهیم با آنچه در واقعیت باید وجود داشته باشد.




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
برچسب ها: فروش عرشه ای،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin