تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - از بازاریابی میدانی تا بازاریابی حسی:
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 25 اردیبهشت 1390

چندی پیش مطلبی درباب سمپپلین خونه به خونه به  سمع و نظر مخاطبان گرامی گذشت . هدف آن مطلب ، با توجه به رشد تفكرات منفی علیه تبلیغات ،بیان ارتباط بین این گونه از تبلیغات با حریم خصوصی افراد بود. كه البته به نظر شما آیا این امر بدان معنی است كه بنده مخالف تبلیغات هستم ؟ مسلما خیر. این را بدان جهت عرض كردم كه یكی از دوستان این سوال را چندی قبل از من پرسید كه چرا روحیه شما تبلیغ ستیزی است؟ و نوشته هایتان بیشتر حالت انتقادی دارد؟ در این راستا می خواهم از گفته دوست عزیزم ایده بگیرم و  یادداشت امروز خود را به بازاریابی حسی و میدانی معطوف كنم. نمی خواهم به تعریف این دو نوع از بازاریابی بپردازم چرا كه قبل از این مطالب بسیاری در این باره نوشته و خوانده شده. بلكه امروز می خواهم به ارتباط بین این دو دسته بپردازم 


 

در ابتدا باید گفت كه بازاریابی حسی محصول دوره نوینی از بازاریابی است. دوره ای كه بر تمام بازاریابان ، فروشندگان و تولیدكنندگان مسلم گشته  كه باید یك گام فراتر رفت و از چارچوب بازاریابی سنتی رها گشت. اكتفا به تجارب گذشته و دیدگاههای سنتی محكوم به شكست است و نتیجه آن انزوا از دنیای پر تحول كنونی است. دیگر بر همه افراد خبره و متخصص واضح گشته كه بازاریابی امروز ، بازاریابی شسته رفته نیست كه همه چیز در آن حاضر و آماده باشد بلكه بازاریابی تقابلی است كه بر محوریت ارتباط استوار است. آن هم ارتباطی صادقانه با نگاهی علمی و آگاهی از دنیای روز . در بازاریابی تقابلی ، مشتری علاقه زیادی به كسب تجربه و ایجاد ارتباط با احساسات و ارتباطات شكل گرفته خود دارد. همه چیز بر اساس مفهوم سازی است و به جرات می توان گفت آنان كه می توانند ایده های خود را در قالب مفهوم به مشتری القا دهند و مشتری طی یك ارتباطی دو سویه بتواند به تجربه اندوزی بپردازد ، یك گام جلوتر را تجربه میكنند. اما در رویارویی بازاریابی حسی و میدانی شاید اساس مقوله بازاریابی دچار چالش شود كه بالاخره كدامیك اثربخشی بالاتری دارد ؟ در بازاریابی میدانی ، تولیدكننده ،نظاره گر برآورده شدن رویاهایش است چرا كه مشتری مستقیما با تولید روبرو شده و به درك آن می پردازد. محصول را می بیند . امتحان میكند و در باره آن نظر می دهد. اما آنچه بعد از آن رخ می دهد ، جهت گیری كلی مشتری را در برابر محصول نشان می دهد.و این درست چیزی است كه بازاریابی میدانی از آن غافل میماند. مشتری امروزی ، كسی است كه با ظاهری آراسته و با آگاهی و شناخت كامل از محصولات و دنیای پیشرفت و تكنولوژی اقدام به خرید میكند. او می خواهد كه به خواسته اش احترام گذاشته شود و از تجربه آزمودن محصول به هیجان در آید و این نقطه پایانی خواهد بود بر تصمیم گیری او. در بازاریابی میدانی ، مشتری جلب میشود اما هنوز تا جذب او فاصله زیادی است. باید همه چیز به جریان افتد، مشتری از قوه به فعل درآید، آرزوهای تحقق نیافته تولید كننده ، به واقعیت بدل شوند ، همه چیز هویت سازی شوند و ارتباطی عمیق بر قرار گردد. البته قطعا یك بازاریابی حسی نیز بدون دانش بازاریابی میدانی به شكست می رسد یعنی آنچه كه از ابتدا قرار نبود شكل گرفته شود . در پایان باید گفت كه بازاریابی حسی و میدانی  نقطه تقابل ارتباط و احساسند . و این الفبای بازاریابی نوین است. علاوه بر ارتباط  اجمالی و آنی مشتری  با محصول ، ارتباطی بلند مدت هم باید شكل گرفته شود . بازاریابی میدانی یك تاكتیك است اما بازیكنان تنها به تاكتیك ها نیازی ندارند بلكه باید به تكنیكی برتر هم دست یافت و توامان شدن این هردو ، سبب ساز پیروزی خواهدبود. بازاریابی حسی ، روح دنیای كسب و كار امروزی در كالبد بازاریابی میدانی است.




طبقه بندی: حیاط خلوت بازاریابی، 
برچسب ها: بازاریابی حسی، بازاریابی میدانی،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin