تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - تبلیغات خلاق
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390
خبرنامه بازاریابی

یكی از مباحث داغ در تبلیغات، تبلیغات خلاق و رعایت اصول آن است. امروزه دیگر تبلیغات به جایگاه محكمی در بازاریابی تبدیل شده است. كه تصور آن برای همه قشرهای مصرف كننده و هم چنین مدیران شركتها دور از ذهن نیست. اما در این گیر و دار چند صباحی است كه دنیای تبلیغات ، یك گام فراتر از آن  را در قالب تبلیغات خلاق ، مطرح كرده است . كه با این جهش ، تمام نگاهها به آن مبذول شده است. دیگر از تبلیغات پوچ و بی محتوا و تكراری كه روزانه بارها وبارها خواسته و یا ناخواسته با آن روبرو هستیم، خسته شده ایم. (اگر یك روز كامل از ابتدای صبح تا آخر شب را در نظر بگیرید این امر بیشتر مشخص میشود.) آخر چقدر باید هزینه كرد و هزینه كرد و هزینه كرد و در نهایت هیچ چیزی عاید نشد ؟ البته این هزینه را تنها شركتها وتولیدكنندگان نمی پردازند. بلكه این هزینه به همان اندازه بر دوش مصرف كننده و مخاطب آگهی ها هم میباشد. اما به جرات می توان گفت كه با رعایت اصول تبلیغات خلاق كه البته در دنیای حرفه ای تبلیغاتی یك امر بدیهی میباشد ، می توان بر این رخوت و ركود فایق آمد.بهتر است بگویم تبلیغات اصولی. اما در همین ابتدا یك مشكل وجود دارد كه بنده به طرح آن بسیار علاقه مند هستم. برخی از فعالان عرصه تبلیغات ، با پیدایش تبلیغات خلاق فكر میكنند كه باید به بیان عجایب و شخصیتهای جالب توجه پرداخت . كم نیستند از این دست آگهی ها وتبلیغات در جامعه مان. اشاره و تكیه بر مباحث و مسایل داغ در جامعه. اما واقعا اینها نشان از تبلیغات خلاق است؟ مثلا اینكه در جامعه یك جریان جدیدی پیش روست و محوریت تمام تبلیغات بر آن گذاشته شود یعنی تبلیغات خلاق ؟ این مساله مترصد یك كوتاهی است و آن اینكه شاید با بلند شدن سوت تبلیغات خلاق ، همه فعالین این عرصه به شدت درگیر آنند به گونه ای كه فراموش میكنند واقعا باید چه كنند و چه چیز را تبلیغ كنند . این انحراف تا حدی است كه حتی فراموش میكنند تبلیغات یعنی چه ؟ آنها برای رسیدن به بحث خلاقیت ، بدون توجه و درك دقیق نسبت به آن ،  از هیچ كوششی فرو گذار نمیكنند. به راستی تبلیغات خلاق یعنی چه ؟ تبلیغات خلاق یعنی ارایه تبلیغات اصولی در جامعه كه به مدد آن مصرف كننده ، جلب آن شده و فراتر از جنبه سرگرمی و تفریح برای او ، اقدام به عمل خرید كند. من فكر میكنم لازم نیست در تبلیغات خلاق ، اقدامات عجیب غریب انجام داده شود. بلكه همان چیزی كه باید گفته شود ، گفته شود فقط با قالب و مكانیزم های تاثیر گذار. تاثیر گذار از آن جهت كه انسان موجودی بصری بوده و باید توجه او را با اصوات ، تصاویر ، رنگ ها ، ارتباطات ، جلب كرد. شاید تبلیغات خلاق یك ریسك باشد. چرا كه نیاز به هزینه های زیادی دارد اما ممكن است در نهایت در كمال ناباوری ،با عدم ارتقای سطح فروش روبرو شویم. اما با اطمینان می توان گفت كه اگر این امر اتفاق نیافتد اما می توان انتظار داشت كه مصرف كننده به آگاهی مطلوبی از صاحب تبلیغات دست یابد. چرا كه انسان ، تحت تاثیر محیط اطراف بوده و هر آنچه در محیط اطرافش به نوعی متمایز باشد ، ماندگاری بلند مدتی در ذهن او خواهد داشت. پس آیا نادرست است كه بگوییم كسانی كه با تبلیغات خلاق مخالفت میكنند ، با علم بازاریابی نا آشنا هستند و تنها در لایه های اولیه و منسوخ آن یعنی فروش مانده اند؟




طبقه بندی: یک سبد تبلیغات، 
برچسب ها: تبلیغات خلاق، خلاقیت در تبلیغات،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin