تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - پیامكهای تبلیغاتی
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 2 خرداد 1390

یكی از چشم اندازهای بدیع دنیای تبلیغات ، گوناگونی آن است. از تبلیغات رسانه ای گرفته كه گرانترین و اولین نوع تبلیغات است تا تبلیغات محیطی كه در جایگاه بعدی قرار دارد و محصول جوامع پر تردد و گسترده اجتماعی است. اما این امر بدین جا ختم نمی شود بلكه با پیشرفت تكنولوژی شاهد ظهور تبلیغات مجازی و تبلیغات از طریق تلفن های همراه هستیم . تا قبل از این، بیشتر استقبال كنندگان از تبلیغات پیام كوتاه ، شركتها و  سایر مراكز بازرگانی بودند اما اندكی است كه تمام گروههای صاحب آگهی مانند پزشكان ، حسابداران نیز به آن روی آورده اند.این در حالی است كه اصولا پزشكان ، حسابداران ، حقوقدانان بی اعتمادترین گروهها نسبت به بازاریابی هستند كه در آخرین لحظات نسبت به آن علاقه مند شدند. اما همین تبلیغات به ظاهر ساده نیاز به تامل بیشتر دارد .اما  منظور از پیامك های تبلیغاتی چیست ؟

            

          خبرنامه بازاریابی

 

با گسترش تكنولوژی و فن آوری اطلاعات و ورود آن در بخش تجارت و بازرگانی شاهد رشد علم تجارت الكترونیك می باشیم. یكی از شاخه های تجارت الكترونیك ، تجارت سیار است و تبلیغات موبایلی یكی از شاخه های آن.  اما منظور از تبلیغات موبایلی ، توزیع پیام های تبلیغاتی به دستگاههای فرستنده و گیرنده جامعه هدف به شكل های موزیك ، نوشته و یا صدا به منظور رسیدن به اهداف تبلیغاتی و جمع آوری بازخور مصرف كنندگان است. تبلیغات موبایلی بر اساس شكل تحویل به دسته بندی های مختلفی تقسیم شده است از قبیل : تبلیغات مبتنی بر محتوا ، تعاملی ، پاسخ و تبلیغات مبتنی بر موقعیت . از سال ٢٠٠٠ نیز استراتژی های تبلیغاتی جدید مثل تبلیغاتت مبتنی بر زمان و مكان و رابطه ای ایجاد شده اند.این دسته از تبلیغات نیز دارای فرصتها و تهدیدهایی است كه قبل از انتخاب ،بررسی آن ها ضروری به نظر می رسد. تبلیغات پیام كوتاه در دسته تبلیغات عرضی است كه می تواند به طور عام در دسترس تمام مخاطبان قرار گیرد و مخاطب آگهی می تواند در هر لحظه از شبانه روز بدون واسطه و به طور مستقیم با آن برخورد كند. نه نیاز به آن است كه به مكانی خاص رفته ، و یا اقدامی خاص انجام دهد. هم چنین صاحب آگهی نیز می تواند از ارسال درست آن و دسترسی كامل مخاطب نسبت بدان اطمینان حاصل نماید. بدون انجام مطالعات میدانی با بررسی لیست پیامكهای ارسالی ، می توان برآورد خوبی نسبت به رسایی تبلیغات داشت و به بازخوردی وسیع دست یافت .نكته دیگر در آن می توان به هزینه های اندك آن اشاره كرد. كه این هزینه ها تا ٥ در صد تبلیغات رسانه ای كاهش میابد. دیگر مانند تبلیغات محیطی نیاز به مهارت و نگاه علمی و هنری افراد مختلف نیست و مانند تبلیغات رسانه ای ، لزومی بر پرداخت هزینه های گزاف در قبال پخش آگهی و هم چنین توجه به رنگینكهای هزینه های مربوطه نخواهد بود. هم چنین برخلاف تبلیغات اینترنتی از جامعه آماری بیشتری برخوردار خواهد بود. توجه به این نكته ضروری است كه انتخاب نوع ابزار تبلیغاتی در اثر بخشی آن از اهمیت خاصی برخوردار است. شاید در جوامع اندكی سنتی و یا جوامع پیشرفته برخی افراد آگاهی كامل از اینترنت و یا فرصت دیدن تلویزیون را نداشته باشند اما می توان به جرات گفت كه امروزه تلفن همراه ، یكی از اولویتها و ضرورتهای زندگی است كه مقدم بر سایر ابزارهای ارتباطی بوده و دسترسی به آن آسان تر میباشد. اما این داستان بدین جا ختم نمیشود .موارد گفته شده ناشی از صرفه جویی در هزینه های متشكله میباشد. مهمترین هزینه ای كه صاحبان این دسته از تبلیغات می پردازند ، عدم صداقت و محتوای این تبلیغات است. كه اگر به عمق مطلب توجه شود ، این هزینه ها بسی سنگینتر از صرفه جویی های مادی گفته شده میباشد. متاسفانه به دلیل بدیع بودن این دسته از تبلیغات ، هنوز به متولی خاصی برای آن نمی توان اشاره داشت و این خود می تواند نخستین گام برای دور شدن از اعتماد مخاطب گردد. همین امر سبب میشود كه مخاطب آگهی ، اعتماد چندان مثبتی نسبت به آن نداشته باشد و در واقع بیشتر از بحث اعتماد و درك واقعی آن ، به آن عادت كرده باشد. علاوه بر این امر ، این نوع تبلیغات هنوز به محتوای خاصی دست نیافته اند. شاید برای مخاطب تفاوت خاصی میان تبلیغ پیام كوتاه برای یك بانك سرمایه گذاری و یا تبلیغ سیم كارت و انواع اینترنت و حتی تبلیغات پوشاك احساس نشود. اهمیت اعتماد سازی در این تبلیغات در حدی است كه می توان به جرات گفت اگر این امر صورت نگیرد ، تبلیغی نیز صورت نگرفته و كلا صاحب آگهی به هدف خود نرسیده است و تنها هزینه سازی صورت گرفته است. در پایان توصیه می شود كه برای ارتقای این دسته از تبلیغات و تلاش جهت خروج آن از دسته تبلیغات اغنایی و حركت به سوی تبلیغات القایی ، شفاف سازی برای مخاطب و اعتماد سازی برای او در اولویت قرار گیرد.  هم چنین جهت جذب مخاطب به جای عادت كردن نسبت بدان ،به استفاده از ابزاری جهت متمایز سازی تاكید میشود.امیدوارم روزی فرا رسد كه روزانه مخاطبان آگهی ، فراتر از عادت كردن و یا بی تفاوتی و عدم اعتماد نسبت به پیامك های تبلیغاتی، پذیرای آن بوده و این تبلیغات فراتر از جنبه سرگرمی برای آنها ، سهم مهمی در انتخابشان داشته باشد.




طبقه بندی: یک سبد تبلیغات، 
برچسب ها: تبلیغات موبایلی، پیامك های تبلیغاتی،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin