تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - نقدی بر بسته بندی درایران
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 31 تیر 1390


روزگاری تولیدكنندگان بر این باور بودند كه شخصیت سازی برند تنها با صرف هزینه های گزاف تبلیغات امكان پذیر است. اما امروزه سهم بسته بندی در انتخاب محصول از سوی مشتری به دلیل ” فلسفه نگاه كردن مشتری” پررنگ تر از تبلیغات است.

بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش با تركیب منصفانه ای از طرح و نام تجاری ، ارایه گر فایده اصلی كالا بوده كه پیام تولید كننده آگاه را به مصرف كننده آگاه رسانده و به محصول شخصیت می دهد. اما به نظر می رسد كه این موارد تنها بعد نظری و كلامی بسته بندی در ایران را در برگرفته است، حال آنكه در جنبه كاربردی آن در كشورمان ، هنوز نتایج رضایت بخشی بدست نیامده است. طی سالها ، سوالات زیر هم چنان بی پاسخ مانده است :

·  چرا بسته بندی برخلاف اهمیت آن ، هنوز به صورت دانش حرفه ای و رشته مستقل دانشگاهی به رسمیت شناخته نشده است؟

·  چرا هنوز در كشورمان شاهد متولی منحصر به فردی كه به امور بسته بندی بپردازد نیستیم؟

·  چرا هم چنان به بسته بندی به عنوان “ سهل و ممتنع ترین بعد بازاریابی “، اعتبارات مناسبی تخصیص داده نمی شود؟

·  چرا بسته بندی در ایران بیش از آنكه یك عنصر ارز آور باشد ، سهم قابل توجهی در سبد هزینه خانوار ایرانی دارد؟

علاوه بر عدم مدیریت صحیح و نبود اعتبارات مناسب ، در بخش چاپ و گرافیك بسته بندی نیز جای تامل فراوان وجود دارد.

توسعه چاپ بسته بندی طی سالهای اخیر در كشورمان ، بیشتر بر جنبه های رشد و توسعه فن آوری و تكنولوژی های به روز بوده تا اركانی چون رشد دانش مدیران بخش چاپ ، رشد و گسترش بازارشناسی و مشتری مداری .

از دگر سو ، بخش گرافیك در صنعت بسته بندی كشورمان نیز چندان جدی گرفته نمی شود.                        

گرافیك شاخه ای از هنرهای تجسمی و نقطه پیوند انسان متمدن شهرنشین با هنر است. آنچه مقدم تر از گرافیك هنری است ، گرافیك تبلیغاتی ( بازاری یا تجاری) و یا گرافیك كاربردی است. مهمترین وظیفه گرافیك به عنوان یك رسانه ، اطلاع رسانی است و هرچه این امر در مقیاس وسیع تری اتفاق افتد ، بر غنای كار افزوده خواهد شد. یك گرافیست هنری تنها برای بخش كوچكی از جامعه طرح می زند ، حال آنكه مخاطب گرافیك تجاری و كاربردی ، اقشار وسیعی از جامعه است. طراحی بسته بندی نیز در شمار گرافیك كاربردی قرار دارد . اهمیت گرافیك تجاری و كاربردی دیگر برای ما ایرانی ها به قدری ملموس شده كه داستان تلخ صادرات زعفران را به یاد داریم. سهم گرافیست تبلیغاتی در ارتقای سطح سواد بصری جامعه بسیار حایز اهمیت است. اما به واقع تا چه اندازه به رشد و توسعه این بعد از گرافیك در كشورمان توجه شده است ؟ چرا تولیدكنندگان و صنعت چاپ كشور كمتر از اساتید حوزه گرافیك جهت ارتقا و بهبود گرافیك كاربردی و به تبع آن طراحی بسته بندی های مطلوب بهره می برند ؟

ما در كشوری زندگی می كنیم كه از دیرباز مهد هنرهای نقاشی ، طراحی ، گرافیك و مینیاتور بوده است. طرح ها و مینیاتورهای به كار رفته در ظروف باستانی و كهن كشورمان خود گواهی ست بر این امر. به قول استاد شیوا ”منابع تصویری ما از منابع نفتی مان بیشتر است، فقط طراحان باید آن را استخراج كنند.“

شایان ذكر است كه  بسته بندی یك بحث هنری ـ صنعتی  و دانش چند رشته ای در علوم فنی و مهندسی ، بازاریابی و هنری است. ما در بعد بازاریابی تنها به بیان اهمیت و چرایی آن و جنبه های نظری می پردازیم. حال آنكه برای عملی شدن این مهم ، نیاز به رشد و توسعه علوم مهندسی ، تكنولوژی های به روز و هنر گرافیك داریم.

 




طبقه بندی: درآمدی بر بسته بندی، 
برچسب ها: بسته بندی و بازاریابی، بسته بندی در ایران،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin