تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - حواشی دنیای تبلیغات
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 12 شهریور 1390

  آیا تا به حال فكر كرده اید كه اگر ماهی در خلاف جهت جریان آب شنا كند چه بر سرش می آید؟ آیا شده كه با جماعتی برخورد كنید كه مانند همان ماهی شناگر در خلاف جهت آب باشند و در برابر چشمان متعجبتان ، شما را به انگ هایی ضد و نقیض متهم كنند؟ چگونه است كه برخی از افراد در حرفه ای چنان صاحب سبك می شوند و مرثیه بافی و سخن سرایی می كنند كه گویی هر آنچه می گویند از چنان صحتی برخوردار است كه شما خود می مانید كه نكند واقعا ....        این روزها اخبار نگران كننده ای از دنیای تبلیغات به گوش می رسد كه تنها به شنیدن آن عادت می كنیم. بی هیچ راه حلی برای عدم تكرار دوباره ی آن.                     

مدت هاست كه شاهد رشد ادبیات نوینی در بازاریابی هستیم كه در این میان تلاش هر تلاشگری در این حوزه را اندكی بی ثمر می كند. مشكلات حوزه تبلیغات را فراموش نكرده بودیم كه اندكی قبل مدیر شركت بهنام با صراحت اعلام كرد كه این دوره ، شركت هیچ برنامه تبلیغات خاصی برای آینده ندارد و در پاسخ تعجب همگان اظهاركرد كه این شركت به اندازه ی كافی شناخته شده و محصولات اش به اندازه ی كافی با کیفیت است و بدین جهت نیازی به تبلیغات نمی باشد. البته شاید این حرف ها بهانه ای باشد چرا كه بر هر عقل سلیمی در بازاریابی روشن است كه هیچ گاه كیفیت نمی تواند جایگزین مناسبی برای تبلیغات باشد، چرا كه هر محصولی در هر مرحله از عمر خود برای اعلام حضور ، نیاز به تبلیغات دارد. اینكه چرا اینگونه از سوی مدیران شركتی بزرگ ، چنین اظهاراتی اعلام می شود ، جای تاسف بسیاری است. هنوز تفكراتی مبنی بر اینكه تبلیغات یعنی دروغ و گفتاری كذب گونه ، میان جامعه بازاریابی وجود دارد  و برخی معتقدند : “تبلیغ یعنی شلیك در تاریكی . اینكه این گلوله به چه كسی برخورد نماید مشخص نیست“.علاوه بر آن مدتی است كه شاهد رشد واژه هایی چون برند فروشی و تبلیغ فروشی هستیم كه مصداق بارز آن برگزاری كنفرانس هایی به بهانه ی انتخاب برترین برند و یا بهترین تبلیغ بود اما به واقع در پشت پرونده ی پر ابهام این كنفرانس ها ، كسب در آمدها و عوایدی برای برگزاركنندگان آن وجود داشت. و البته پاسخ های برگزار كنندگان ، در جای خود افسوسی بزرگ است برای جامعه بازاریابی و تبلیغات كشورمان كه به تبع آن تمامی تلاش های خالصانه ی اقلیت تحصیل كرده ای را كه در این حوزه سال هاست تلاش می كنند خدشه دار می كند. در این میان آنچه به ذهن می آید این موضوع است كه شاید بی اعتمادی برخی از افراد نسبت به تبلیغات به دلیل تثبیت نام آن با مادیات باشد. امروزه پای قدرتمند مادیات چنان در تبلیغات كشیده شده كه در ازای پرداخت ٢ میلیارد و ٧٥٠ میلیون تومان ، نام جام لیگ برتر فوتبال كشورمان از نام خلیج فارس به نام ایرانسل تغییر می یابد و مناقشات بر سر این مورد بی نتیجه می ماند . و این جاست كه  هویت و ایرانی بودن فدای تبلیغات و مادیات می گردد. تا زمانی كه تراژدی های تلخ تبلیغات به تبع هجوم سر سام آور آن وجود دارد ، آیا نمی توان انتظار چنین رویدادهای تلخی را داشت؟ این سوال همیشه بی پاسخ مانده كه چرا هنوز شاهد متولی منحصر به فردی برای تبلیغات نیستیم؟ در شرایطی كه این خلا وجود دارد ، سازمان زیبا سازی شهر تهران خبر از افزایش ناگهانی اجاره تابلوهای تبلیغاتی نصب شده بر روی پشت بام ها می دهد و این سوال دوباره شكل می گیرد كه آیا استفاده بهتر از از دیوارها و پشت بام ها به جای فضا های پر تردد مانند پیاده روها ، عقلانی تر نیست ؟ پس چرا این موانع بر سر تبلیغات شكل می گیرد كه به دنبال آن ، افزایش ٣٠٠ درصدی قیمت اجاره ی این تابلوها ، افزایش قیمت تبلیغات محیطی ، انحلال شركت های تبلیغاتی و پیمانكاران ، اختناق ادبیات تبلیغات در جامعه ، پیوند بیشتر نام تبلیغات با مادیات و به تبع آن رشد تفكرات منفی نسبت به تبلیغات ، عدم تحرك فزاینده ی بازاریابی در كشور و كاهش رشد اقتصادی و.... بوجود آید؟

آیا در همین رقابت های نامردانه ی تبلیغاتی بود كه شركتهای قدیمی چون بهروز بامشكل نقدینگی رو برو می شوند و كارآفرینانی چون بهروز فروتن ، خبر از فروش این شركت می دهند؟

آیا ما شاهد بعد حرفه ای تبلیغات در كشورمان هستیم یا بعد ناجوانمردانه ی آن ؟

آیا مقالات و كتب منتشر شده و تلاش های صورت گرفته در این زمینه برای تثبیت درست جایگاه تبلیغات در ادبیات بازاریابی كشورمان كافی نیست ؟

نتیجه این همه تلاش ها و هزینه های انسانی صرف این همه است برای هیچ ؟

آیا كوتاه بینی های مدیران ارشد شركت هایی بزرگ ، بر این افسوس ها و نگرانی ها دامن می زند؟

چقدر دیگر راه مانده تا رسیدن به مامنی كه بتوان قدری نفس تازه كرد تا افسوس ها و نگرانی ها در این زمینه كاهش یابد ؟

پی نوشت واژه تحصیل كرده

 آیا با افراد صاحب مدارك عالیه دانشگاهی با نگاهی سنتی به حوزه های تخصصی شان برخورده اید؟

 




طبقه بندی: یک سبد تبلیغات، 
برچسب ها: حواشی تبلیغات، اخبار دنیای تبلیغات، شركت بهروز، افزایش قیمت اجاره تابلوهای تبلیغاتی روی پشت بام ها از سوی سازمان زیباسازی شهر، تغییر نام جام لیگ برتر فوتبال كشور از خلیج فارس به ایرانسل، رشد واژگان نوین در تبلیغات،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin