تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - هنر ،شكار ایده ها ،راهی به سوی بازاریابی خلاق
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 16 شهریور 1390

بی مقدمه می نویسم. یكی از مشكلات حوزه بازاریابی در كشورمان فقر ایده هاست. در حالی كه گام اساسی در ابعاد مختلف بازاریابی مانند تبلیغات برای لانچ كردن محصول  ، بسته بندی و طراحی لوگو ، ارایه محصولات جدید و... به ایده یابی و ایده زایی باز می گردد. حتما در باره تبلیغات آوانگارد و یا اتاق فكری در حوزه تبلیغات و طوفان ذهنی مطالبی می دانید. بدون شك آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است ، پرورش ایده هاست اما اینكه چرا ما ایرانی ها كمتر از ایده های برتر استقبال می كنیم ، جای بحث دارد. به قول یكی از اساتید برجسته بازاریابی ، ایده ها هر جایی هستند. و یك بازاریاب و یا فردی كه در حوزه تبلیغات فعالیت می كند ، باید مطالعه گسترده ای در مسایل زیبا شناسی ، ادبیات ، داستان ، شعر و فلسفه ، فیلم و ... داشته باشد و از كنار هر مساله ای به سادگی عبور نكند. هر رویدادی می تواند ایده ای باشد برای یك فعالیت. آیا با افرادی برخورد داشته اید كه در ورای مشغله كاری خود ، روح هنری بزرگ دارند ؟ وقتی دست نوشته های یك جراح بزرگ را می خواندم ، اینكه در ورای جسارتش ، روحی لطیف را می یافتم كه سبب می شد علاوه بر تیغ جراحی ، قلم بردارد و اشعاری هنرمندانه بسراید، اعتمادم به او را بیشتر می ساخت. و یا وقتی صدای محمد اصفهانی را می شنوم با خود فكر می كنم كه چگونه یك پزشك از چنان صدایی برخوردار می شود ؟معمولا انسان های بزرگ ، هنرمندانی قابل نیز هستند. قصدم از نوشتن تمام این مطالب این بود كه بگویم اگر می خواهید در زمینه ی فعالیت خود ، دیدی وسیع داشته باشید ، هنر را فراموش نكنید. یادمان باشد كه انسان های خوش ذوق با دید هنری قوی ، خلاق ترین افراد هستند كه همواره ایده های برتر ارایه می دهند. هنر كه با روح آدمی قرین شده است ، زبان مشترك همه حرفه ها ، انسان ها و علوم است . ایده ها هم چون باد از كنار ما می گذرند كافی است همیشه سر را بالا گرفته و آنها را شكار كنیم. برای یافتن سوژه ها از سبك كاری نویسندگان بزرگ الهام بگیرید و با آنها بیشتر آشنا شوید.

پی نوشت

ـ نویسندگان دو دسته هستند. آنهایی كه با جادو و قلم هنرمندانه ی خود ، آنچنان یك ایده ی عادی را به تصویر می كشند كه آن را برای مخاطب جذاب می سازند. نمونه ی این نوع نویسندگان ، زویا پیرزاد عزیز است كه قطعا با او آشنا هستید. اما دسته ی دوم كسانی اند كه به شكارگران ایده ها معروفند و جلوتر از قلم توانا ، تحلیلگران ایده های بدیع هستند و دست بر سوژه هایی می گذارند كه تنها انسان های خلاق به آن توجه دارند. نمونه ی این دسته از نویسندگان كم است. شاید بهترین نمونه ی آنها ، رضا امیرخانی باشد كه كتاب های او كه معمولا به چاپ های بالا می رسد ، خود گواهی است بر این امر . آشنایی نزدیك من با او دورا دور و از طریق پدر بزرگوارم بود .  رضا امیر خانی نویسنده ی خوش فكری است كه نگارشش ، چارچوبی نمی پذیرد و خاص خود اوست. ایده یابی او برای شخصیت پردازی نوشته هایش بی نقص است و می توان گفت كه قهرمانان داستان های او عموما ، به شخصیت او باز می گردند. رفاقت ، ایمان قلبی ، اخلاص ، اهتمام به بافت های سنتی جنوب شهر ، پیوند طبقات مختلف جامعه ، آشنایی با قشرهای مختلف، از كلیدی ترین عناصر نوشته های اوست. برای آشنایی بیشتر با كتب این نویسنده بزرگ به اینجا مراجعه كنید.

ـ خبر تلخی به دستم رسید كه اسباب دلتنگی ام را فراهم ساخت. چندی قبل معلم دیفرانیسل دوران پیش دانشگاهی ام فوت شدند. خوب یادم هست كه او بهترین معلمی بود كه هنر را به ما می آموخت.هنر اول را فضلی نیست الا فضل تقدم اما معلم اول را فضیلتی است ...

ـ یكی از دوستان عزیزم ، نقدی داشتند بر من كه چرا خبرنامه بازاریابی ، ملغمه ای است از بازاریابی و هنر.؟ این مساله ذهن مرا به خود مشغول ساخت. این نوشته بهانه ای بود بر این امر.

ـ  وقتی نوجوان بودم می اندیشیدم كه هنرمند تنها انسانی منزوی است كه از واقعیت ها دور می ماند و در جهان ساختگی خود دست و پنجه نرم می كند، اما امروز فكر می كنم كه هنرمند ، در میان جمعیت انسانی ، بُر خورده است. ای كاش روح هنر در جامعه چنان ریشه می دواند كه همه انسان ها را به هم نزدیك می ساخت. هنر همگرا ، بهترین رسانه ی ارتباطات اجتماعی است.

ـ  چرا رسم شده كه یك پزشك باید انسانی باشد با یك عینك و یا یك مهندس با ریش پرفسوری و یك بازاریاب ، انسانی خشك ، مغرور ، با تركیبی از پول و مادیات؟

ـ هر انسانی می تواند با مطالعه و كسب تجربه ، در حوزه كاری خود پیشرفت كند. اما چگونه می توان هنر را در درون خود پرورش داد؟

ـ  یكی از دوستان نظر خصوصی داشتند كه چرا دیر می نویسی. عذر مرا بپذیرید . نوشتن در دوران نقاهت كمی سخت است.

 

 

 




طبقه بندی: حیاط خلوت بازاریابی، 
برچسب ها: ایده یابی، ایده زایی دربازاریابی،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin