تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - زمان پخش آگهی های بازرگانی یا زنگ تفریح‌؟
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 13 اردیبهشت 1390

حتما اكثر مدیران تبلیغات و یا مدیران روابط عمومی این تجربه را داشته اند كه شركتهای تبلیغاتی متفاوتی با آنها تماس گرفته و پیشنهاد تهیه تیزرهای تبلیغاتی  به آنها داده اند. و در نهایت یك نمونه از كار را به همراه رزومه كاری شان فرستاده و در صورت قبول پیشنهاد یك قرارداد بین طرفین بسته شده و در آخر ساخت یك آگهی چند دقیقه ای است و ارقام هنگفتی كه از حساب شركت پرداخت می شود . در همین جا چندنكته به ذهن خطور میكند.اول اینكه آنچه مدیران یك شركت تولید كننده  باید بدان توجه كنند آن است كه امروزه تعداد شركتهای تبلیغاتی كه به ساخت تیزر در رسانه ها و یا در قالب بیلبورد می پردازند زیاد شده است .شاید این بیانگر توجه و تاثیر پذیری جامعه به تبلیغات باشد و اینكه مفهوم و جایگاه آن و نگاه اقشار متفاوت جامعه نسبت به تبلیغات تغییر یافته است. تبلیغات آن قدر گسترده شده كه خودش به سراغ محصول می آید.و این نشان از آن است كه هر جا  محصولی تولید شود به تبع آن باید معرفی گردد. تولیدات بدون شناخت جامعه نسبت به آن نه تنها برای شركت عایدی نداشته بلكه در دنیای پررقابت امروزی بخش عمده ی آن بدون تقاضا میماند. همین گستردگی و متداول شدن مفهوم تبلیغات ، شاید مدیران را خوش بین كرده باشد اما نكته ی دیگری كه خالی از اهمیت نیست آن است كه هرگاه تعداد شركتهای تبلیغاتی زیاد شود ،‌انتخاب آن توسط مدیران شركت هم سخت تر میگردد. به خصوص این سختی زمانی آشكار  میشود كه به نوع كاری این شركتها توجه كنیم. اكثر شركتهای تبلیغاتی بانگاه تجاری نسبت به تبلیغات و تنها كسب درآمد بالا ، در تهیه آگهی ها از خلاقیت و نوآوری چندان قابل توجهی استفاده نمیكنند و تقریبا یك سبك و سیاق را برای تبلیغات تمام محصولات ارایه میدهند. آنها صرفا به دنبال جلب توجه مخاطب بوده و برای رسیدن به  آن هیچ اقدامی را نادیده نمیگیرند. از موسیقی و شعر و هم آوازی گرفته تا شرح اتفاقات و شعارهای تعجب برانگیز و یا حتی استفاده از شخصیت های داستانی مانند زورو ، غول چراغ جادو و وعده های ساختگی ، نمونه های اندكی است از این جریان. در واقع همه تبلیغات شعار  “‌این كالا بهترین است” را میدهند اما چرا بهترین است را نادیده میگیرند. این درحالی است كه مخاطب با شروع پخش آگهی ها در تلویزیون فرصت می یابد كه استراحت كند و یا به اموری بپردازد كه در زمان پخش برنامه مورد علاقه اش ، به هیچ قیمتی حاضر به انجام آن نبوده است. خلاصه آنكه زمان پخش آگهی ها زنگ تفریح برای مخاطب است نه زنگ كسب آگاهی. و همین سبب شده كه تبلیغات از آنچه از ابتدا هدف آن بوده خارج شود. اگر این ها را با هزینه های هنگفت تخصیص یافته به تبلیغات مقایسه كنیم سوال اینجاست كه در برابر این هزینه ها فروش شركت چند درصد رشد یافته؟ ویا ‌چه تعداد از بینندگان در زمان پخش پیام های بازرگانی به جای تعویض شبكه ، به دیدن و تفكر به آن می پردازند. تمام اینها گفته شد تا مدیران توجه كنند كه در انتخاب شركتهای تبلیغاتی حساسیت خاصی نشان دهند و فراموش نكنند كه آنها نه تنها در ارایه محصول به جامعه  از نظر كیفیت مسوولند بلكه در نوع تبلیغات هم این مسوولیت شامل حال آنها می شود. مشتری تنها با شعرو سرود و رنگ و شعار و طرح جذب نمیشود بلكه او از شعور و آگاهی برخوردار است و برای جلب اعتماد و انتخاب او باید به بیان جنبه هایی پرداخت كه از نگاه تیز بین او مخفی مانده است . او باید متقاعد شود كه چرا كالای تبلیغ شده بهتر از بقیه است و باید خریداری شود ؟




طبقه بندی: حیاط خلوت بازاریابی، 
برچسب ها: آگهی های تلویزیونی، تبلیغات تلویزیونی،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin