تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - نگاهی بر بازاریابی میدانی - بخش اول
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 16 آذر 1392

قبلا درخصوص بازاریابی میدانی ، بحث هایی صورت گرفته بود که می توانید از اینجا بخوانید. اما امروز بنا به رواج و اهمیت این نوع از بازاریابی و تکنیک های آن و همچنین به درخواست یکی از خوانندگان خوب وبلاگ ، قرار شد که باز هم در این خصوص صحبت شود.

یک محصول از زمان تولید تا قرار گرفتن در بازار برای ارایه به مصرف کننده ، سفری را آغاز می کند که به زندگی شخصی یک فرد می ماند. در طی این سفر و در هر مرحله، عواملی بر آن اثر می گذارد مانند تبلیغات ، بسته بندی که عموما به خود محصول مرتبط اند و یا سایر عواملی که توسط رقبا جهت ممانعت از تحقق اهدف محصول انجام می شود و یا تاثیرات مربوط به محیط بیرونی مانند آب و هوا ، روندهای تکنولوژیکی ، تغییر عادات و شیوه های زندگی افراد و ... حال در این بین بازاریابی میدانی با ارایه تکنیک های موثر امکان کنترل این تاثیرات و ارایه نام تجاری به روشی صحیح به مصرف کننده و درگیر ساختن او را فراهم می آورد.

در گذشته بازایابی تنها ابزاری یک طرفه به حساب می آمد؛ اما با رواج بازاریابی میدانی ارتباطی دوسویه میان مشتری و محصول بوجود می آید که در آن علاوه بر انتقال ماهیت محصول ، امکان ارایه نمونه محصول و آزمایش محصول توسط مشتری و شناخت واکنش رفتاری وی صورت می گیرد . به دیگر سخن وجه اصلی بازاریابی میدانی که آن را از سایر فعالیت های بازاریابی متمایز می کند ؛ ارتباط چهره به چهره با مشتری است. به تعریف ساده می توان گفت که طی بازاریابی میدانی ، عملا برند به میدان بازار منتقل می شود تا به کمک کارکنان ماهر و آموزش دیده امکان بررسی محصول توسط مصرف کننده از نزدیک محقق شود.

به کمک بازاریابی میدانی امکان حمایت های عمده و جامع از مجموعه اقدامات کلی بازاریابی جهت مقابله با رقبا و افزایش سهم بازار در محیط پویای به شدت رقابتی  و همچنین توسعه برند فراهم می گردد.

از مهمترین روش های انجام بازاریابی میدان عبارتند از :

1.     1. معرفی و امکان تست کردن محصول توسط مشتری (Sampling & Demonstration)

2.     2. فروش  (Sales Animation )

3.     3. بازار پردازی (Merchandising)

4.    4. برگزاری نمایشگاهها ، رویدادهای بازاریابی  (Road Shows,  Marketing Events )

5.     5.نصب آیتمهای تبلیغاتی در فروشگاه  (P.O.S. Installation)

در پست های آتی بر هر کدام از این روش ها تامل بیشتری خواهد شد...




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin