تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - بازاریابی میدانی _ بخش دوم : سمپلینگ
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 20 آذر 1392

سمپلینگ امکان تست نمودن یک نمونه از محصول (به زعم کاتلر در حد مصرف آزمایشی) را برای مشتری فرآهم می کند .در نوعی از آن که اکثرا مختصص اغذیه فروشی هاست و به سمپلینگ داغ معروف است ، امکان پخت محصولات غذایی مقابل دید مصرف کنندگان و تست نمودن آن از سوی آنها امکان پذیر می شود تا در مصرف کننده این اطمینان حاصل شود که این محصول غذایی مطابق با قوانین و استاندارهای بهداشتی و امنیت و سلامت جامعه است. آنچه امروزه سمپلینگ را به ابزاری مهم در پیشبرد محصولات تبدیل کرده ، اطلاع رسانی به مشتریان درباره محصول ( به خصوص در صورت تغییراتی جدید) ، اطلاع رسانی در خصوص نام تجاری ، اطلاع رسانی درباره نحوه دریافت و خرید محصول ، تعامل با مشتریان ، امکان کنترل مبارزات تبلیغاتی رقبا و به طور کلی بهبود مدیریت و ارتباطات است. 



اما سوالی که مطرح می شود این است که سمپلینگ چه اثری بر فروش دارد؟ باید گفت که اثر سمپلینگ بر فروش را می توان به دو دوره زمانی تقسیم کرد . در طی دوره برپایی سمپلینگ اکثرا شاهد افزایش فروش محصول ( حتی گاها بیشتر از رقبا ) خواهیم بود. به گونه ای که در برخی تحقیقات به رشد 70% آن نیز اشاره شده است. در دوران پس از آن میزان افزایش فروش بستگی به نوع محصول دارد ، اما به طور کلی افزایش فروش پس از این دوران خیلی متفاوت از دوران برگزاری سمپلینگ نیست. اما نباید فراموش کرد که مهمترین مزیت غیر مستقیم سمپلینگ افزایش آگاهی مشتریان از محصول است . آنها عملا با ساخت و ماهیت محصول از نزدیک آشنا شده و یا حتی فرصت امتحان کردن آن را می یابند ؛ لذا به طور قطع این امر در بلندمدت سبب رشد فروش محصولات خواهد شد.

اما نحوه برگزاری سمپلینگ نیز جای تامل دارد ، چرا که نیاز به کارکنان متخصص و آموزش دیده دارد که طی جلسات توجیهی اشراف کافی نسبت به رویداد مورد نظر بیابند . نباید به بهانه کاهش هزینه های اجرایی از کارکنان بخش تولید یا خرده فروشی استفاده کرد . طی دوران برگزاری سمپلینگ نیز به تجهیزات لازم برای راه اندازی و استقرار آن نیاز است. در پایان این دوران نیز متخصصین باید گزارش کتبی و کاملی از رویدادها و تعاملات مورد نظر با مشتریان ارایه دهند.

و اما نکته بسیار مهم در سمپلینگ این است که سمپلینگ تنها شانس تست نمودن و آشنایی مصرف کننده با محصول  را می دهد. در سمپلینگ امکان فروش محصول وجود ندارد ،  زیرا هدف آن یک گام قبلتر از فروش می باشد. یعنی ارایه اطلاعات و آگاهی مناسب درباره محصول که البته اکثر شاهد خلاف این امر هستیم. خلاصه آنکه در خلال برگزاری این رویدادها به عنوان مصرف کننده سطحی از کنار آن عبور نکنید. کسب آگاهی درباره آن حق مسلم شماست. اگر تجربیات شخصی در خصوص برگزاری سمپلینگ دارید ، با ما درمیان بگذارید.

 




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
برچسب ها: تست کردن نمونه محصول،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin