تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - بازاریابی میدانی _ بخش سوم : بازارپردازی
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 26 آذر 1392

با تغییر جهت تجارت از عمده فروشی به سوی خرده فروشی ها ، کارکردهای بصری در محیط فروشگاه از اهمیت خاصی برخوردار شد ؛ لذا مفاهیمی چون   Visual merchandising به معنای "تجارت بصری" یا همان بازارپردازی رواج یافت. در همین راستا توجه به مسایلی مانند نحوه قفسه بندی ( بهتر است بگوییم استراتژی های قفسه بندی ) و چیدمان درست محصول ، نحوه ارایه محصول ، بسته بندی مناسب ( به خصوص برای محصولات غذایی ) ، ترکیب رنگ ها و نورها ، فروش در نقطه خرید ، نوع لباس فروشندگان ، نمایش کارکردهای محصول و استفاده از ابزار تبلیغاتی مناسب درون فروشگاه برای افزایش جلب توجه مصرف کننده که منجر به فروش در نقطه خرید شود شدت یافت. واقعیت این است که از لحظه ورود مشتری به فروشگاه ، پروسه ای طی می شود که مهمترین بخش آن جلب توجه مشتریان است ، مشتری قبل از لمس کالا و برخورد چهره به چهره با فروشندگان از طریق محیط داخل فروشگاه با برند ، محصول و تولید کننده ارتباط برقرار می کند که اگر این ارتباط با آگاهی و به کمک تمامی فضاهای داخلی فروشگاه ، به سوی ارتباطی دوسویه هدایت نشود ، منجر به از دست دادن مشتری می گردد . مشتری قبل از خرید کالا این حق را دارد که اطلاعات جزء به جزء درباره سطوح کیفی و کمی کالاها کسب کند .

اکثر برندهای موفق در کسب و کارهای حرفه ای ؛ نحوه قفسه بندی و ویترین فروشگاه های خود را با تغییرات فصلی و تبلیغات مناسبتی منطبق می کنند. مخصوصا با نزدیک شدن به مراسم سال نو این مساله پر رنگ تر می گردد.

 اما هنوز هم در بسیاری از بازارهای سنتی کشورمان به خصوص در سطح مرکزی شهر شاهد خرده فروشی هایی هستیم که شاید بهترین تعبیر برایشان " فروش به سبک مراکز تره بار " باشد . تولیدکنندگان و مدیران باید با نظارت کامل بر محتوای خرده فروشی ها و کسب راهنمایی از روانشناسان ، بازاریابان و معماران داخلی ، از فضای داخلی فروشگاه به نحو شایسته استفاده کنند. محتوای فروشگاه یکی از مهترین بسترهایی است که علاوه بر نقش مهم در شخصیت پردازی برند در تحقق اهداف بازاریابی نیز موثر است و نباید با سهل انگاری از کنار آن گذشت. 




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
برچسب ها: Visual merchandising، بازارپردازی، تجارت بصری،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin