تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - مدیران بخوانند
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 3 دی 1392

بی مقدمه می نویسم...

واقعیت تلخی در حوزه مدیریت و کسب و کار وجود دارد و این تلخی ها ناشی از پیچیدگی هایی است که به شدت در این حوزه ریشه دوانده.

در طول تحصیلم و حتی بعد از فراغت از آن،با مدیران زیادی برخورد داشته ام، از شرکت های خصوصی تا دولتی. پای صحبت های بسیاری نشسته ام و سعی کرده ام تا با دیدشان نسبت به حوزه کسب و کار آشنا شوم. اما می توانم به یک نتیجه کلی اشاره کنم و آن این که اکثر مدیران با سوءظن نسبت به متدها و اصول علمی می نگرند. به زعم اکثر آنها آنچه در بازارهای ایرانی در حال وقوع است همگونی خاصی با مفاهیم متداول علمی ندارد و البته بازارهای ایرانی نیز بستر مناسبی برای کاربرد رویه های موجود نیست.بخش دولتی که ساختار سازمانی گسترده تر دارند به خاطر عقب نماندن از حوزه رقابت و چشم و هم چشمی ها ، گاها به اقدامات جدید دست می زنند و بخش خصوصی نیز که تماما تابع نظر سرمایه گذارانشان اند.

 آنچه به ذهنم می رسد آن است که شرکت های ما اکثرا توسط کاسب کاران شیک اداره می شود تا مدیران دلسوز (حالا رهبری جای خود!) . نمی دانم این اندیشه از کجا سرچشمه گرفته که هر روز نیز بیشتر از قبل می شود... اما باید یک واقعیت را پذیرفت و آن اینکه : کسب و کارهای ما هر روز سنتی تر می شوند، و به نوعی با سندرم عقب گرایی روبرو اند. تنها دپارتمان های شیک و استفاده از اصطلاحات انگلیسی نشانه تفکرات نوین نیست، بلکه تفکر یک مدیر را حتی می توان از نحوه چیدمان و دکوربندی وسایل اداری کارکنانش دانست. به زعم بنده بخش اعظم این دوگانگی ها به تناقضات میان صنعت و علم باز می گردد... صنعت ما همچنان به رویه های قدیمی پای بند است و البته نسبت به اقدامات و اصول علمی شکاک و هرگونه عملکردهایی از این قسم را با واکنش های سریع دفع می کند. البته سهم عمده مدیران تحصیلکرده از این ناملایمات نیز بیشتر است. این درحالی است که  با نگاهی به جهش های برندهای معروف دنیا می توان گفت که دید علمی مدیران ، نقطه عطفی بر عملکردشان بوده است و حاصل این عملکردها سبب تغییر بافت صنعتشان شده است. مگر نه این است که صنعت را صنایع فعال آن می چرخانند؟ به هر حال بنده از کره ماه به وقایع نگاه نمی کنم، بلکه از کره زمین ( حاکی از نگاهی منطقی ) در اندیشه رصد مشکلات هستم. آنچه مسلم است در این مسیر پرتلاطم ، نقش اساتید دانشگاه و متفکران این حوزه سنگین تر است، هرچند تجربه گپ طولانی را که با یکی از مدیران ارشد( که البته ایشان خود دکترای آینده پژوهی داشتند و از اساتید دانشگاه بودند) در  اندیشگاه علم و صنعت جهان معاصر فراموش نمی کنم اما ...

باید کاری کرد تا صنعت را با علم آشتی داد... باید نقطه عطف این هر دو را شناخت و پررنگ تر کرد...

هیچ گاه این سخن مینتزبرگ از خاطرم دور نمی شود:

مشکل کسب و کارهای امروز ؛ مدیریتی است ؛ نه اقتصادی




طبقه بندی: حیاط خلوت بازاریابی، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin