تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - رسانه های اجتماعی/ بخش دوم
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1392

رسانه های اجتماعی گونه جدیدی از رسانه ها هستند که امروزه سهم به سزایی در سبک و سیاق بازاریابی دارند. این رسانه ها علی رغم رسانه های کلاسیک که عمدتا حالت مونولوگ داشته و طی آن تنها مخاطب شاهد رشته مطالب ، اصوات ، تصاویر و اطلاعات ارایه شده است ماهیت دیالوگ دارد که در آن مخاطبین خود بخشی از اتفاقی اند که در حال وقوع است. رسانه های اجتماعی به انتقال و اشتراک گذاری اطلاعات با مخاطبان گسترده ای می پردازد و هر فرد فرصت برای ایجاد و توزیع دارد.

کار کردهای اصلی این رسانه علاوه بر حوزه بازاریابی و فروش در اجتماعی سازی سازمان و درگیر سازی عوامل انسانی سازمان در فلسفه و جریان فرآیندهای سازمانی نیز است . رسانه اجتماعی به عنوان یک سیستم ، سبب به جریان انداختن عوامل انسانی درون سازمانی و کنش میان مصرف کنندگان نیز می گردد.

به طور کل کارکردهای رسانه اجتماعی به قرار زیرند :

1.     1. اجتماعی سازی سازمان و درگیر کردن عوامل انسانی آن در فرآیندها و فلسفه آن

2.    2نقش مهم درتبلیغات  به عنوان نوین ترین ابزار تبلیغاتی که باید به عنوان یک ضرورت به آن توجه شود و نه به عنوان  یک موضوع لوکس

3.     3.تسهیل همکاری های میان رشته ای ودر میان گذاشتن نتایج تحقیقات در حجم وسیعتر و متنوع تر

4.     4.دسترسی آنلاین و کم هزینه به مشتریان بالقوه و بازار هدف و ارایه و معرفی محصولات

5.    5شنیدن صدای مشتریان و بازخورد مناسب و  اطلاع از ایده های بالقوه آنها در جهت ارتقای محصولات و خدمات

اما جذابیت این رسانه ها زمانی بیشتر می شود که بدانیم ؛ طی مطالعات انجام شده از نقطه نظر مصرف کنندگان و مدیران کسب و کارها ، این رسانه ها هیچ تاثیری بر میزان فروش ندارند ، حال آنکه تاثیرات مثبت این گونه از رسانه ها کاملا مشخص است. با مقایسه هزینه و عواید حاصل از استفاده رسانه های اجتماعی ، تامل بیشتر بر نحوه استفاده از این رسانه ها واضح و مبرهن است.

نکته مهم آن است که نباید در تبلیغات از طریق این رسانه ها مانند رسانه های کلاسیک عمل کرد. علی رغم تبلیغات از طریق رسانه های کلاسیک که باید پیام محصول به مشتری رسانده شود ، در رسانه های اجتماعی انتشار پیوسته تبلیغات به دلیل کنترل بیشتر کاربران و ارتباطات دوسویه با آنها اشتباهی بزرگ است. این رسانه ها به دلیل ماهیت اجتماعی و قدرت بیشتر مخاطبین ، همان اندازه در اثر بخشی محصول موثرند که در تخریب شخصیت اجتماعی سازمان و محصولات موثرند ، لذا تبلیغات در این رسانه ها نیز باید به صورت تعامل دوسویه با مشتری بوده تا تمایل او نسبت به اظهار نظر درباره محصول و امتحان کردن آن فراهم شود.با توجه به ماهیت خصوصی و دوسویه این رسانه ها بهتر است که قبل از اجرای هرگونه استراتژی ، مشتریان خود را شناخته و نسبت به انتظارات و خواسته آنها احترام بگذارید.

مخلص کلام آنکه ؛ هنر بازاریابی در جایی ست که نیاز به مکالمه و دیالوگ دو طرفه با مشتریان بوجود می آید و ارزش رسانه های اجتماعی نیز به دیالوگشان است. دیالوگی که در زیباترین تابلوهای تبلیغاتی نیز وجود ندارد. 




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
برچسب ها: رسانه های اجتماعی،
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin