تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - یا همین الان می خری و یا... / واکاوی مشتری دزدی ها
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 3 اسفند 1392

همیشه مواردی چون رقیب تراشی و یا سایر استراتژی های بازاریابی را شنیده بودم ولی این دیگر  جای تعجب  دارد.این داستان تجربه شخصی دوستی ست که در موسسه زبان بازرگانی تخصصی ( و البته کاملا مشهور و نامدار) مشغول به کار است. این دوست عزیز تعریف می کردند که ...

آپلود عکس , آپلود رایگان

در راستای توسعه و افزایش سهم بازار، مدیریت موسسه بر آن شد تا دست به اقدامی جالب بزند. ایشان با استخدام چند نفر در قالب بازاریاب و گماردن شان بر سر راه دانشجویان و دانش پژوهان سایر موسسات آموزشی ( و البته در راس آنها موسسه کنکوری که با اندک فاصله از ما قرار داشت و محل رفت و آمد دانشجویان و علاقمندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالای رشته های مدیریت بود ) سعی در جلب توجه افراد بازار هدف داشت. مدتی به همین منوال گذشت ... در این میان نه تنها کوچکترین تغییری در جلب دانشجویان نسبت به موسسه و ثبت نام حاصل نشد ، بلکه گفته ها و شنیده هایی مبنی بر اعلام نارضایتی سایر موسسات و البته تماس هایی حاکی از نارضایتی دانشجویان سایر موسسات گزارش شد که گویا بازاریابان موسسه سبب مزاحمت هایی برایشان شده اند.

پس از مدتی مدیر موسسه با کارکنان سازمان و بازاریابان جلسه ای ترتیب داد تا به ریشه یابی مشکل بپردازد. صحبت های یکی از بازاریابان که در این مدت با بازار هدف در تماس مستقیم بود ؛ بسیار جالب توجه و البته طنز گونه بود. ایشان گفتند که :

" آقای مدیر اینکه دانشجویان در موسسه روبرو هستند، نشانه این است که ما تنها یه قدم به هدف نزدیکتریم نه اینکه بدون هیچ گونه اعلام حضوری در جهت بازاریابی ، و تنها با استخدام چند بازاریاب ، دست دانشجویان را گرفته و به زور آنها را مجبور به ثبت نام کنیم. این کار همانند این است که یک نفر بیرون موسسه کشیک دانشجویان موسسه کناری را بدهد و به محض رویت یکی ، دهانش را گرفته و به داخل موسسه هدایت کند ، سپس دیگری در اقدامی تهدید آمیز به او بگوید : یا همین الان در موسسه ما ثبت نام می کنی و یا..."

پی نوشت

1.     _ بازاریابی دارای سه هدف و کارکرد اصلی است : اطلاع رسانی ، ترغیب ( تشویق)  و یادآوری.

2.     _  هر سازمانی بازار هدف خاص خود را دارد. نزدیکی دو سازمان دال بر کپی برداری از نقشه های استراتژیکی همسایه نیست.

3.    _  برای انجام هر اقدامی نیاز به ساز و کار و ابزار مناسبی است. بازاریابی هم به عنوان یک علم از این قاعده مستثنی نیست.

_     _  هرچند مشتری دزدی ، بزرگترین آفت بازاریابی معاصر است...اما تصویر این پست برای بنده بسیار دوست داشتنی است    






طبقه بندی: حیاط خلوت بازاریابی، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin