تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - اسلوگان + لوگو = وب سایت
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 23 اسفند 1392

زندگی انسان معاصر که بیشتر درگیر رسانه های اجتماعی ست تا ارتباطات اجتماعی ( بخوانید رسانه های اجتماعی به ارتباطات اجتماعی کمک می کند) ، بازاریابی با محوریت تقابلی را نیز با دگرگونی های فراوان همراه کرده ؛ چنان که مثلا بنده ترجیح می دهم برای شناخت ماهیت یک شرکت و محصولات و خدمات آن در وهله اول از وب سایت رسمی آن بازدید کنم ، چرا که به باورم اگر شرکتی نتواند از رسانه های اجتماعی به نحو شایسته ای استفاده کند، در برقراری ارتباط با مشتریان نیز نقصان فراوانی خواهد داشت. حالا موضوع یادداشتم این مساله و توجه به عمق آن نیست بلکه امروز قصد دارم تا در خصوص ترکیب دو مقوله مهم در برندسازی بنویسم.  همان طور که می دانیم ، اسلوگان یا شعار تبلیغاتی و لوگو یا همان آرم تجاری از جایگاه مهمی در بازاریابی برخوردار است چنان که در بسیاری موارد در لحظه خرید ، سبب یادآوری محصول در میان رقبا و گاها محصولات مشابه شده و بدین ترتیب هدف استراتژیک سازمان را تحقق می بخشد. شعارهای تبلیغاتی صرف نظر از اینکه جهت ایجاد وجهه و تصویر مثبت در ذهن مصرف کننده ( شعارهای موسسه ای یا نهادی) باشند و یا طی کمپین های تبلیغاتی به عنوان کپسول های تبلیغاتی عمل کنند(شعارهای کالا) باید ساده ،جذاب و به یادماندنی بوده و حامل اهداف استراتژیک سازمان باشند.  در میان این ویژگی ها جنبه " به یاد ماندنی " بودن شعارهای تبلیغاتی دشوارتر است و اینکه چطور می توان شعار تبلیغاتی را در باور مصرف کننده ای که روزانه در معرض تبلیغات و شعارهای متفاوت است ؛  ثبت کرد؟ باید گفت که آنچه به هویت سازی برند کمک می کند تنها شعار تبلیغاتی نیست ، بلکه توامان شدن این شعارها با آرم  تجاری به اثربخشی هرچه بیشتر برند کمک بسیاری خواهد کرد. این ترکیب سبب یادآوری هرچه بیشتر ماهیت محصول و شعار تبلیغاتی در ذهن مشتری شده و هویت مستقلی را برای آن قایل خواهد شد. این همان نکته ای ست که بسیاری از برندهای محبوب و موفق خارجی در انواع تبلیغات محیطی ، تیزرها و حتی آگهی های چاپی شان ، بدان متوجه بوده اند . در زیر نمونه هایی از این برندها که با هوشیاری هرچه بیشتر به ترکیب منصفانه این دو توجه داشته اند وجود دارد.


آپلود عکس , آپلود رایگان

اما توجه برندهای داخلی به این مساله تا چه اندازه است؟ برای روشن شدن این مساله بنده بنا به همان دلایلی که در ابتدای یادداشت خود عرض کردم ، به سایت برخی برندها در صنایع گوناگون سر زدم . بعضی برندها با نگاه دوربرد نسبت به ترکیب شعار تبلیغاتی و آرم تجاری خود ، هوشیار بوده اند. صرف نظر از نقد شعارها و آرم تجاری شرکت ها ، برندهایی مانند مینو ، بیمه پاسارگارد ، سایپا ، گلرنگ ، بوتان ، بانک انصار ، بیمه دانا و ... در وب سایت خود علاوه بر آرم تجاری ، شعار تبلیغاتی را ذکر کرده اند، و برخی دیگر مانند ایران خودرو ، بانک ملت ، سن ایچ ، تبرک ،ایرانسل و...  تنها به درج آرم تجاری اقدام کرده اند و یا تنها در تبلیغات محیطی به ذکر این هر دو پرداختند. به عنوان مثال برند اپراتور دوم تلفن همراه ( ایرانسل ) که در استفاده از عنصر رنگ در جایگاه سازی برند خود به درستی استفاده کرده اما خلاء شعار تبلیغاتی در وب سایتش وجود دارد .

 و اما شما ...

فکر می کنید که نقش وب سایت در هویت سازی برند تا چه میزان است؟  اگر شما جای مدیران این برندها بودید ، آیا ترجیح می دادید که تنها در آگهی های تبلیغاتی و انواع تبلیغات محیطی خود به مجاورت این هر دو بپردازید و یا آنکه این مهم را در وب سایت رسمی شرکت نیز می گنجاندید؟ به زعم شما آیا این ترکیب تاثیری در ایجاد ماهیت مستقل برای برند خواهد داشت یا تنها رعایت اصول تخصصی در هریک از این عناصر اهمیت دارد؟ راستی آیا شما هم با بنده هم عقیده اید که ماهیت یک شرکت را باید در وهله اول از سایت رسمی آن شناخت ؟ و حالا تصور کنید که وب سایت شرکتی فعال نباشد...




طبقه بندی: یک سبد تبلیغات، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin