تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - بازارپردازی
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 6 تیر 1393

دو – سوم تصمیمات مشتری در فروشگاه و در لحظه خرید صورت می گیرد. مشتری ، 85 %  با چشم ( دیدن کالا) ، 10 % با لمس کردن (کالا و چشیدن آن)  و 5 % با گوش ( شنیدن نام کالا ) خرید می کند.

همین کافی است تا بدانیم تصمیم به خرید ، پروسه پیچیده ای است که اگر به درستی هدایت نشود ، نتایج مناسبی در پی نخواهد داشت. یکی از روش های عمده در تشویق و ترویج محصول که بر تصمیم خرید و ادراک مشتری و متقابلا ایجاد وفاداری در وی تاثیر خواهد داشت ، بازارپردازی ( MERCHANDISING ) است.



 هدف اصلی بازارپردازی ، ایجاد اتمسفر مناسب در فروشگاه و ترکیب محصولات جهت ارایه مناسب تر آنها است. بازارپردازان سعی دارند تا ضمن استفاده مناسب از کلیه عناصر موجود در اتمسفر فروشگاه از جمله طبقات ، دیوارها ، سقف ، نورپردازی ، بو ، رنگ ، موزیک و ... از یک سو تمایز مناسبی برای محصول ایجاد کنند و از دگر سو ، با ارایه اطلاعات مناسب در خصوص محصول ، سبب سهولت رویت و چیدمان مرتب محصولات و طراحی و نمایش بهتر فروشگاه شده تا فرآیند تصمیم به خرید مشتری را سهولت بخشند .

هرچند بسیاری از تحقیقات میدانی حاکی از آن است که استفاده از محرک های داخل فروشگاه در تصمیم به خرید زنان بیشتر از مردان ، افراد جوان بیشتر از افراد مسن و افراد با درآمد بالا بیشتر از افراد با درآمد پایین ، موثر است اما نمی توان از اهمیت بازارپردازی در عصر جدید بازاریابی به سادگی عبور کرد.

سوالی که همیشه مطرح می شود، آن است که آیا تاثیر بازارپردازی در همه انواع محصولات یکسان است یا خیر ؟ در پاسخ باید گفت که هرچه کالا با درگیری کمتر باشد ( یعنی فرآیند تصمیم به خرید محصول از سوی مشتری آسان تر انجام شود ) ، تاثیر بازارپردازی  نیز در ادراک مشتری از محصول و تصمیم به خرید و ایجاد انگیزه در وی بیشتر نیز خواهد بود.

تحقیقات نشانی می دهد که متغیرهای بازارپردازی به ترتیب عبارتند از : پاکیزگی فروشگاه ، چیدمان درست محصولات ، مرتبط بودن نمایش محصولات ، وجود برگه های اطلاعات و دسترسی آسان به محصول ، خوش اخلاقی و پاسخگویی مناسب و رسیدگی سریع به مشکلات مشتریان و توضیحات کامل از سوی بازارپرداز  ، آراستگی ظاهری بازارپرداز و پر بودن قفسه ها است.

بخش عمده فعالیت بازارپردازی باید از سوی بازارپردازانی صورت گیرد که برقراری ارتباط مناسب با صاحبین فروشگاه ، فروشندگان و مشتریان و داشتن ظاهری مناسب از جمله ویژگی هایی است که باید دارا باشند. بازارپردازان باید با هوشیاری دقیق نسبت به انجام امور زیر اقدام کنند:

- تعیین نقاط داغ فروشگاه ( بهترین مکان ، با بیشترین رفت و آمد و ازدحام و قابلیت دید بالا)

- مدیریت فضای فروشگاه جهت ارتقای کیفیت دید کالا

- قرار دادن ابزار تبلیغاتی در نفاط داغ فروشگاه و تلاش جهت ایجاد قابلیت بیشتر دید محصول

- ارایه ابزار تبلیغاتی مناسب

- گزارش فعالیت روزانه بازدید

- گزارش فروشگاه های جدید و بالقوه

- انتقال نیازهای فروشنده و مصرف کننده

پست آتی به ابزارهای بازارپردازی و تفاوت  POP، POSM و POS اختصاص خواهد داشت.




طبقه بندی: مدیریت و بازاریابی به روایت تصویر، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin