تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - تنها یک جمله کافی است !!
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 1 شهریور 1393

صرف نظر ازطرح و ساختار یک کمپین تبلیغاتی مانند انتخاب سوژه ، سناریونویسی ، خلق و ایجاد کاراکتر، برای من به عنوان یک دوستدار و دنبال کننده کمپین های تبلیغاتی ؛ انتخاب شعار ، لوگو و برند از اهمیت بیشتری برخوردار است. شایداین مساله تا حدی شخصی و سلیقه ای باشد ولی همیشه می اندیشم اولین و اصلی ترین نقطه جذب یک کمپین تبلیغاتی که می تواند سبب جذب مخاطبی شود که ترافیک امانش را بریده و یا سبب بی اعتنایی مخاطبی  که با آرامش در امتداد یک بزرگراه می راند ، همین مساله به ظاهر ساده اما پیچیده است. یعنی انتخاب درست شعار تبلیغاتی.

شعار تبلیغاتی چنان قدرتی دارد که گاهی درنقطه خرید سبب یادآوری و بازآموزی مشتری و انتخاب و تشخیص درست محصول نسبت به رقیبش می شود . البته این مساله اصولی خواهد بود اگر در انتخابش دقت بیشتری نیز شود.

مشکل همینجا است که اکثر کانون های تبلیغاتی و حتی مدیران بازاریابی شرکت ها ترجیح می دهند بیشتر به رنگ و لعاب کمپین تبلیغاتی بپردازند تا به زعم خودشان غنای کار فزونی یابد. نمونه این مساله بیلبورد تبلیغاتی کمپین "زندگی بیمکث جریان داره" است که در ابتدای صبح یک روز گرم تابستانی در یکی از اتوبان های سطح شهر نظر بنده را چنان جلب کرد که خواب را از چشمان صبحگاهی ام زدود. البته نه به جهت جذابیت این شعار بلکه در ایجاد سوال های زیادی که حتی تا ساعت ها ذهنم را درگیر کرد . گاهی عدم رعایت ساده ترین واج آرایی ها و نکات دستوری تفاوت های معنایی زیادی ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال شما به عنوان یک مخاطب تبلیغاتی این شعار تبلیغاتی را چگونه می خوانید؟

1.     زندگی ، بیمکث جریان دارد.

2.      زندگی ِ بیمکث ، جریان دارد.

اما سوال اینجاست که اگر مورد اول مدنظر متخصصین تبلیغاتی بود پس چرا بیمکث را که اینجا دلالت بر متمادی بودن جریان زندگی دارد نه برند بیمکث ، به صورت جدا از هم درج نکرده اند؟ علاوه بر آن این مساله سبب القای این حس مخاطب می شود که زندگی بدون استفاده از برند بیمکث نیز جریان خواهد داشت که این به نوبه خود یک ضد تبلیغ برای برند به شمار می آید.

اگر مورد دوم مقصود اصلی است جدای از اینکه این انتخاب به دلیل مفهوم گنگ و مبهم آن چندان جالب و جذاب به نظر نمی آید ، بهتر بود که با ویرایش صحیح ، سعی در بهبود انتقال مفهوم شود.

جدا از اینکه ایده و مقصود اصلی گردانندگان این کانون تبلیغاتی چه بوده و هست شاید بهتر بود اگر به یکی از دو مورد زیر اشاره می شد.

1.     زندگی با بیمکث ، بی مکث جریان دارد.

2.     زندگی ، بی مکث جریان دارد. 

توجه به شباهت ظاهری و در عین حال تفاوت عمیق میان دو واژه بیمکث ( نام برند ) و بی مکث ( متمادی بودن ) در این شعار تبلیغاتی می توانست با چاشنی خلاقیت به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرارگیرد تا هم بر جذابیت این شعار و جذب مخاطب می افزود و هم مانع سوالات بی جواب در ذهن می شد. یادمان باشد که بیلبوردها به علت ارتباط یکسویه با مخاطب نسبت به تیزرهای تبلیغاتی در انتقال پیام نیازمند توجه بیشتری هستند. طوری که به عنوان مثال بنده اگر تنها تیزر تبلیغاتی این کمپین را دیده بودم ، با چنین حجم سوالاتی نیز روبرو نمی شدم.

خلاصه آنکه شعار تبلیغاتی را جدی بگیرید ، یک جمله کافی است تا کل نقشه ها را برهم زند...




طبقه بندی: واگویه های کمپین های تبلیغاتی، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin