تبلیغات
خبرنامه بازاریابی - وقتی فرهنگ به میان می آید ...
خبرنامه بازاریابی
گاهنامه ای رو به دنیای بازاریابی ، تبلیغات ، مشاوره و آموزش بازاریابی

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 21 شهریور 1393

به تعبیر ادوارد تایلور ، فرهنگ هرآن چیزی ست که آدمی از جامعه خود فرا می گیرد.

به زعم بنده نقطه عطف فرهنگ با بازاریابی از دو منظر قابل تامل است :

اول فرهنگ، به عنوان  یک کل پیچیده که در رفتار مصرف گرایی جامعه اثر می گذارد که همین مساله خود همگرایی آن را در فضای بازاریابی نشان می دهد و دوم خود فی نفسه به عنوان یک کالا و محصول که اهمیت ارایه و انتقال آن در جامعه به وضوح مشخص است . از این رو امروزه بازاریابی فرهنگی را می توان فرآیندی دانست در راستای پیش بینی نیازهای فرهنگی جامعه و پاسخ گویی آنها به کمک مبادلات فرهنگی.

اما یادداشت امروز من به بحث دوم باز می گردد. کافی است در فضای رسانه ای و محتوایی جامعه تبلیغات تامل کرد. بخش اعظم بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر مشمول بسته های فرهنگی است که توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال اکران است جذابیت این موضوع برایم از آنجا پیش آمد که چندی قبل با تیزینگ یا تبلیغات بسته ای مواجه شدم که بیلبورد آن تنها شامل قطرات باران بود و خطی خوش که نوشته شده بود " باز باران ". عبارت باز باران گاهی ذهنم را درگیر مواد شوینده می کرد و گاهی درگیر مفهومی انتزاعی از یک برند جدید... این درحالی بود که تمام روزهای رفت و آمد، منتظر بودم تا به زودی این تبلیغ باز شود تا بدانم چه برندی با چه مضمونی در وراء آن نهفته است.

تا روزی که تبلیغ باز شد و با این بیلبورد مواجه شدم.


در تبلیغات انتظاری ،تیزینگ یا تبلیغات چند مرحله ای که در فاز اول ارسال پیام تبلیغاتی در قالب جملات ، تصاویر و یا عبارات حساسیت برانگیز در بستری از رنگ های مرتبط با برند مورد نظر به گونه ای نا مفهوم صورت می گیرد ، هدف جلب کنجکاوی مخاطب نسبت به دنبال کردن تبلیغ و رمزگشایی آن است تا در فاز دوم و با بازگشایی تبلیغ ، در ذهن مخاطب ماندگار شود. در این دسته از تبلیغات پس از توجه به نکاتی چون استفاده از یک رسانه در زمان بازشدن تبلیغ ، داشتن صبر و تحمل از سوی مدیران و اختصاص بودجه مناسب به آن ، باید به نوع برند و محصول نیز توجه داشت . چرا که جذابیت آن زمانی بیشتر می شود که محصول مورد نظر پاسخگوی جلب کنجکاوی مخاطب باشد.

این درحالی است که باز باران نام طرحی است فرهنگی با محوریت چندین برنامه قابل اجرا از جمله برپایی نمایشگاه هایی که به مناسبت بازگشایی مدارس در مهرماه صورت می گیرد. علاوه بر آنکه این طرح سعی دارد به برند فرهنگی نیز تبدیل شود آنچه نظر بنده را نسبت به این تیزینگ جلب کرد، ارایه یک بسته فرهنگی در قابل تبلیغات بسته بود.

اما شما...

به عنوان یک مخاطب استفاده از روش تیزینگ یا تبلیغات بسته یا همان تبلیغات چند مرحله ای برای ارایه یک بسته و کالای فرهنگی و حتی خدمات را مناسب می دانید یا فکر می کنید که تاثیر آن بر کالاهای فیزیکی بیشتر است ؟

اصلا اگر شما مدیر کمپین تبلیغاتی طرح " باز باران " بودید آیا از روش تیزینگ استفاده می کردید؟

آیا این تبلیغ انتظاری ، انتظار شما را به عنوان مخاطب رفع ساخت یا خیر؟

به طور کل مشاهدات شما ، در فاز دوم این تیزینگ و در نقطه بازگشایی آن چه بود؟

 تعجب ، تثبیت و یا تشویق ...؟؟






طبقه بندی: واگویه های کمپین های تبلیغاتی، 
ارسال توسط محیا پورسلیم
آرشیو مطالب
همراهان
پرتال اخبار دانشگاهی راهكار مدیریت
تبلیغات
blogskin